שמן נענע – אז מהם בעצם היתרונות המוכרים של הנענע?

שמן נענע

שמן נענע – אז מהם בעצם היתרונות המוכרים של הנענע?

נענע

נענע
נענע

היא פה כבר הרבה מאוד שנים, מקורה אמנם מבריטניה, שם היא משמשת בעיקר למתן טעם דווקא לשוקולדים!  אולם נראה שכבר מהדורות הקודמים דווקא במזרח התיכון לא יכלו בלעדיה, ובתקופות הקדומות היא אף שימשה כסמל להכנסת אורחים. בישראל אנו מכירים אותה בשם "נענע" בעיקר כשמוסיפים אותה לתה אבל אנו מכירים אותה גם בשם אחר: ה-"מנטה" (או "מנתה", (peppermint, והגיע הזמן שכולם יכירו שזו אותה הגברת רק בשינוי אדרת ויש לה המון סגולות רפואיות וקוסמטיות מעבר לטעמה הערב.

הנענע היא צמח ממשפחת השפתניים, והיא מונה כ-30 מינים שונים הגדלים ברחבי העולם, כשארבעה מתוכם גדלים בישראל. את מיני הנענע החריפה יותר אנו נוהגים לכנות מנטה ואת בעלי הטעם העדין יותר אנו מכנים נענע, ההבדל בטעם נובע מכמות המנתול במיני הצמח השונים שהוא המגביר את חריפותם. את הנענע ניתן לגדל בבית, והיא איננה מייצרת זרעים, אלא מתרבה באמצעות שלוחות. אם שותלים אותה בקיץ היא זקוקה להרבה מאוד מים ואילו בחורף היא מקבלת את מי הגשמים אולם צומחת יותר באיטיות.

באגדות של המיתולוגיה היוונית ישנו סיפור על צמח הנענע שהוא בעצם היה פעם נימפה יפה בשם "מנטה", שלאחר שהרגיזה את פרספונה אשתו של פלוטו אזי האחרונה הפכה אותה לצמח הארומטי שאנו מכירים היום. אז אגדות לחוד ומציאות לחוד, ובחיים האמיתיים השימוש ההיסטורי בנענע מוכיח שעוד מימי קדם הכירו את יתרונותיה הבריאותיים ועד היום הנענע ממש נפוצה, ואנו נהנים ממנה בחיי היום-יום במוצרים שונים החל במטהרי אוויר, מסטיקים, משחות שיניים ומי פה ועד לתרופות מרפא המשמשות בעיקר לטיפול בבעיות עיכול, בשיכוך כאבים, בשיפור זרימת הדם ועוד. בנוסף, הנענע לא פסחה אף על התחום הקוסמטי העכשווי והיא מככבת בתחום מסיכות הפנים הטבעיות והאורגניות.

בנענע ניתן להשתמש כשהיא טריה או מיובשת, בשמן או בחליטה. היא אמנם בעלת ערך קלורי דל אך בעלת ערך תזונתי רב! פרט למנתול היא מכילה בין היתר סיבים תזונתיים, חומצה פולית, סידן ונוגדי חמצון שונים, שכל אלה ידועים במניעת מחלות קשות כגון מחלת הסרטן, בהקלה על מחלות מעיים ומערכת העיכול וכן בהאטת תהליכי ההזדקנות של הגוף.

שמן נענע – אז מהם בעצם היתרונות המוכרים של הנענע?

קירור הגוף – המנתול שגורם לטעם החריף של הנענע, משפיע על הרצפטורים בגוף שרגישים לטמפרטורה, כשאנו צורכים את המנטה אנו חשים ישירות תחושת קור ורעננות בחלל הפה ובעיקר בלשון. המנתול הוא מולקולה הידרופובית קטנה המסיסה בשומן שבשל גודלה הזעיר היא מסוגלת לחדור דרך האפיתל של הלוע ולהגיע עד לעצבים וכך המנתול פועל על קצוות תאים הרגישים לטמפרטורה ומגביר את רגישותם לקור. לפיכך, הנענע מקררת את הגוף גם כשהיא מגיעה במשקה חם ועל כן מתאימה גם לימות הקיץ החמים.

שיפור מערכת העיכול – הקירור של מערכת העיכול על-ידי המנתול מסייעת מאוד במקרים של בעיות מעי רגיז ובעיות מעיים ועיכול אחרות. בנוסף, ריח הנענע מגרה את בלוטות הרוק וגורם להן לייצר מיצי קיבה המייעלים את תפקוד הקיבה ומערכת העיכול כולה. הועדה הגרמנית לצמחי מרפא מסווגת את שמן הנענע כספסמוליטי ובעל השפעה מקומית מרגיעה וכמגרה הפרשות של מיצי מרה ועיכול.

חיטוי ואלחוש – הנענע מזינה ומחטאת ולכן שמן המופק מן הנענע ידוע כחומר מחטא ומאלחש המסייע בריפוי של גרויי עור למשל, חליטות נענע מסייעות בטיפול בדלקות שונות בגרון ובמערכת הנשימה העליונה ושטיפות פה המכילות נענע יסייעו לטיפול בפצעים ואפטות בחלל הפה.

הזנה – הנענע מכילה ויטמינים ומינרלים רבים ולכן היא מצויינת כתוסף תזונה מזין, ואפשר לשלב אותה בשלל מאכלים שונים כגון קטניות, ירקות ומאפים כאשר היא לא רק מעלה את הערך התזונתי שלהם אלא אף מסייעת להפחתת גזים ולשיפור העיכול.

לוחמה בסרטן, ניקוי רעלים וטיהור הדם – בשל הכמות הלא מבוטלת של נוגדי החמצון שבה הנענע מסייעת לניקוי הגוף ולסילוק רעלים. היותה של הנענע עשירה בנוגדי חמצון רבים, בשלל מינרלים, ויטמינים וסיבים תורמת לה בהתאם למחקרים חדשים יחסית את היכולת לסייע במניעה ובריפוי מחלות כגון סרטן ומחלות אוטואימוניות אחרות.

הקלה על בחילות – טעמה החריף-מריר של הנענע מסייע להקלה במקרים של בחילות, כאשר לגבי בחילות של נשים בהריון קיימת מחלוקת האם לצרוך את הנענע שכן יש סברות כי היא משפיעה על כיווץ הרחם, דבר שאינו מומלץ בעיקר בתחילת ההריון. לנשים הרות מומלץ יותר להריח את העלים שריחם החזק מספיק בדרך כלל לסייע בהפחתת הבחילות או בהעלמתן ועדיף על בשמים ותמרוקים מתועשים אחרים.

הסרת גודש באף והפחתת שיעול – המנתול המצוי בנענע הוכח כחומר המסייע להפחתת הגודש באף ולהפחתת השיעול. לכן נענע עשויה לסייע אף בהתקפי אסטמה ושיעול כרוניים.

אפקט מרגיע – הנענע פרט לכך שהיא מאלחשת היא אף מרגיעה ומומלץ לצרוך אותה על-ידי השריית הגוף בתערובת שמנים בעיקר עם לבנדר ובכך לסייע לכאבים שונים בגפיים ואף להקלה על כאבי ראש. לעיתים אף הרחת העלים בלבד ללא צריכתם בדרך נוספת מספיקה להשרות רוגע ולהפיג כאבי ראש.

בשל היותה מרגיעה ומאלחשת הנענע מצויינת לטיפול בעקיצות שונות כגון עקיצות יתושים ולהקלה על מקרי גירויים שונים בעור.

הלבנת שיניים וסילוק ריח פה – ניתן לנקות את השיניים באמצעות תכשירי פה המצויים ברשתות השיווק אולם אף לעיסה פשוטה של עלי נענע טריים תעשה פלאות לפה ותסייע בהלבנת השיניים, בהפחתת דלקות בחלל הפה שלא פעם תורמות לריח רע וכן תמסך ריחות פה הנובעים ממערכת העיכול.

מסיכות יופי – הנענע בריאה מאוד לעור הפנים ומסייעת לטיפול בבעיות של פריחות על הפנים ובתופעת האקנה. ניתן לכתוש את העלים החיים ולמרוח על עור פנים נקי. כמובן, שיש לקחת משנה זהירות כמו בכל טיפול אחר על העור, בעיקר על עור הפנים, ולעשות טסט אלרגיה תחילה במקום שאינו גלוי, כגון מאחורי האזניים, ועל שטח קטן מאוד. אנשים הרגישים לנענע עשויים לפתח פריחה או כל תופעה אלרגית מוכרת אחרת, אולם אלרגיה לצמח זה אינה נפוצה כל כך.

חשוב לזכור שכמו כל תוסף אחר יש לצרוך את הנענע בכמויות מתונות. על-פי התורה הסינית צמח הנענע עלול לגרום לתופעות לוואי לא רצויות אם מגזימים בשימוש בו, שכן הנענע פועלת על הכבד שאחראי בין היתר על יצירת חלב האם בתקופת ההנקה ועל התפקוד המיני בעיקר בקרב הגברים.

רפואה טבעית

שמן נענע
Facebook
Twitter
ייעוץ והדרכה לחולים

עוד באותו נושא

חמשת השמנים לטיפול משלים בברונכיטיס ודלקת ריאות
רפואה טבעית

קורס תמציות

סדנא לריפוי עצמי והכנת תמציות צמחים קורס תמציות –  סדנא לריפוי עצמי ולתהליך מיצוי צמחים.

קרא עוד »

כתיבת תגובה

תוסף חמשת השמנים
תוסף חמשת השמנים
ארכיונים
תוסף חמשת השמנים
תוסף חמשת השמנים