חום הגוף שבינינו

חום הגוף שבינינו – הקשר בין חום הגוף שלנו להתאמה לזוגיות

חום הגוף שבינינו – מאז שחר ההיסטוריה, אנו מבקשים לתת משמעויות ולמצוא דפוסים וסימנים להתאמה בין בני אדם בברית כזאת או אחרת של זוגיות.

חום הגוף שבינינו
חום הגוף שבינינו

חום הגוף שבינינו – לפעמים אנו תולים את ההתאמה במזלות, תחומי עיסוק וכו, אך מתי בפעם האחרונה חשבתם על ההתאמה לבן זוג הקשורה לחום הגוף של שניכם.

"חום" הוא תכונת האישיות החזקה ביותר בשיפוט חברתי, וחוקרי התקשורת בין אישית, תמיד הדגישו את חשיבות המגע הגופני החם עם המטפלות בתקופת הינקות למערכות יחסים בריאות בבגרות. בעשור האחרון, החוקרים מצאו קשר מסקרן בין טמפרטורה פיזית וקשירת קשרים זוגיים בין בני אדם.

המדע מגלה שהקשר בין חום פיזי לפסיכולוגי אינו סתם מטפורי: גוף חם, אכן מוביל לעתים קרובות לרגשות חמים, התאמה בין בני זוג נשענת על התאמה פיזית ומנטלית, חום גופנו משחק בשני המגרשים הכביכול שונים, אך בעצם קשורים האחד בשני.

חום גופנו משמש כפרמטר שרובנו בכלל לא חושב עליו באופן אקטיבי בניגוד לגובה, צבע שיער, תחומי עניין ורמת תמיכה נפשית, חום גופנו אם זאת באופן פסיבי כן נמצא במחשבותינו כשאנו חושבים על בן הזוג או בן זוג מוצלח מן העבר ורובנו לוקחים אותו בחשבון עם חוויות  השינה המשותפת וחלק מהסיבות שנוח לנו להיות קרובים לבני הזוג שלנו.

במחקר אחד התבקשו המתנדבים להחזיק מחמם ידיים או חבילת ג'ל קפוא למשך מספר דקות, ואז לשחק משחקים עם זרים, בעלי הידיים החמות הרגישו טוב יותר עם חבריהם ושיתפו פעולה לעתים קרובות יותר.

בפרויקט אחר, המשתתפים בחדר חם העריכו צילומי ספל בקלילות רבה יותר מאשר המשתתפים שצפו באותן תמונות כשהחדר היה צונן, אם אתה מנסה להרשים בדייט, עדיף שתבחר ללכת לחוף הים מאשר להחליק על הקרח.

חום גוף בעיני המדע

חום הגוף שבינינו חום גוף הוא למעשה האיזון שנוצר בין חום הגוף שאנחנו מייצרים לבין חום הגוף אותו אנו פולטים החוצה בדרכים שונות, מערכת שבדרך כלל מאוזנת על 37 מעלות צלזיוס, גופינו מייצר חום כל הזמן ולרוב בטמפרטורה העולה על 37 מעלות ובכל זאת אנו שומרים על חום גוף מאוזן, מאידך גם הסביבה החיצונית שלנו קרה מהרגיל אנו עדיין מצליחים לשמור על חום גוף בסיסי של 37 מעלות כל זאת בעקבות מנגנונים מיוחדים של איזון חום הגוף הממוקמים בהיפוטלמוס שבמוח שתפקידם לאזן בין עודף חום (היפרטרמיה) לבין חוסר בחום (היפוטרמיה).

ישנם מס' מנגנונים לייצור חום בגוף, מערכות אלו בתפקודם התקין ייצרו וישמרו על חום גוף מאוזן:

  • מערכת שרירי השלד, המערכת שיוצרת את הכי הרבה חום בגוף ע"י יצירת אנרגיה ופעילות מתמדת, כאשר קר לנו ההיפותלמוס מזהה זאת ומפעיל את מערכת החימום בשרירים בצורה של רעידות ותנועות על מנת לייצר חום ולאזן את חום הגוף.
  • מאידך פעילות גופנית מאומצת כלומר הפעלת ייתר של מערכת שרירי השלד עלולה לגרום להיפרטרמיה כפי שניתן לראות בטיולים, באימונים, ובתחרויות ספורט השונות.
  • בנוסף לאחר פעילות גופנית (גם שגרתית) הגוף מגיע לטמפרטורות מאוד גבוהות בעקבות פעולת השרירים ולוקח לגוף זמן ממושך לחזור לטווח התקין.
  • מערכת הדם, משחקת תפקיד חשוב בשמירה על חום הגוף ע"י כיווץ כלי דם במקרה של היפוטרמיה, והרחבת כלי דם במקרה של היפרטרמיה, הכיווץ גורם לחום להישמר עמוק עמוק ברקמות העור והשומן וכך פחות דם חשוף לטמפרטורה החיצונית וזה שומר על חום הגוף שלא יפלט החוצה, ולכן בקור אנו חיוורים יותר.
  • ואילו במקרים של עודף חום כלי הדם מתרחבים על מנת להסיע כמה שיותר דם לפריפריה ולהסיע חום החוצה, ולכן בקור אנו אדומים יותר.
  • הכבד, הכבד הוא איבר מטבולי גדול בחלל הבטן ומעצם תפקידו כמויות דם אדירות עוברות בו תהליכים מטבולים שונים, תהליכים אלו דורשים אנרגיה שיוצרת חום רב ובנוסף לזה הדם החם הרב שזורם בו הופכים אותו לאיבר החם ביותר בגוף, ולכן: ירידה בתפקוד הכבד תגרום לירידה בחום הגוף כגון בחולים עם שחמת כבד או דלקת כבד נגיפית.
  • לשמירה על טמפרטורה, ייצור ואיבוד חום מנגנונים רבים ונוספים כגון: גיל, מבנה גופני, מסת שריר, אחוז שומן, רמות הורמונליות, שינויים בשעון הביולוגי, מצבי סטרס ודחק, ועוד.

חום הגוף שבינינו – טמפרטורת הגוף נקבעת באמצעות וסת חום הנמצא בבלוטת ההיפותלמוס שבמוח.

עלייה בחום הגוף מתרחשת לאחר שינוי מידת החום בהיפותלמוס באמצעות פעילות מוגברת של השרירים ומכיווצם, ובצורתה הקיצונית מורגשות רעידות וצמרמורות. בנוסף, גורמת ההיפותלמוס להעברה של דם משטח הפנים של העור אל פנים הגוף, דבר המסייע להפחתת איבוד חום הגוף דרך העור, כשאין צורך עוד ברמת חום גבוהה, מכוון וסת החום את עצמו לרמתו הנורמלית והגוף משתחרר מחום עודף באמצעות הזעה והעברת דם מפנים הגוף אל פני העור.

הבדלים בין נשים לגברים

חום הגוף שבינינו ההבדלים בין טמפרטורת הגוף של נשים לגברים ברורים לכולם וניתנים גם להסבר מדעי.

בגיל הפוריות לנשים קר יותר וזאת מכמה סיבות, הראשונה נוגעת לבלוטת התריס, אותה בלוטה במרכז הצוואר שלנו האחראית על חילוף החומרים בגוף, אצל נשים משום מה, עובדת הבלוטה באופן המייצר פחות חום, ולכן נשים מתקרבות יותר למצב של תת פעילות (הנקראת היפותירואידיזם).

התוצאה היא שכל תהליכי חילוף החומרים מואצים פחות בהשוואה לגברים, כך למשל, נשים יורדות פחות במשקל בזמן דיאטה, וגם טמפרטורת הגוף שלהן נמוכה יותר, לרוב לא תראנה הבדיקות הרפואיות כל בעיה. ואכן, אין המדובר במחלה, אלא בוויסות מעט שונה של עבודת בלוטת התריס.

הסיבה שניה לתחושת הקור אצל נשים נובעת מלחץ הדם הנמוך יותר אצלן, לא נדיר למצוא נשים המסתובבות כשלחץ דמן 90/50 ("תשעים על חמישים") – לחץ דם הנחשב נמוך מאוד אצל גברים, לחץ דם כזה נובע מהרחבת כלי הדם בגוף, פעולה הגוררת איתה איבוד חום גוף ותחושת קור.

הסיבה השלישית היא מסת השרירים הנמוכה יותר לחום גוף נמוך יותר אצל נשים, מסת שרירים גדולה יותר תורמת לייצור אנרגיה וחום גבוה יותר בגוף, מה שמוביל ליצירת חום.

תרומה נוספת לשימור החום מגיעה משיער הגוף, אצל גברים, שיער הגוף יוצר מעין שכבה מגינה, הלוכדת את חום הגוף המתנדף ושומרת אותו "קרוב".

אצל נשים, חום הגוף מתנדף ביתר קלות בשל היעדר ההזעה, המצב משתנה כאשר נשים מגיעות לסביבות גיל 45 בשל המחסור בהורמונים אסטרוגן וטסטוסטרון, חוות הנשים דווקא גלי חום והסמקה תכופה.

הקשר בין חום הגוף שלנו להתאמה לזוגיות

חום הגוף שבינינו כפי שמחקרים רבים חשפו, לחום הגוף של כל אחד מאיתנו סממנים ספציפיים אשר יכולים להתאים יותר לבן אדם מסוים מלאחר.

גברים בדרך כלל יעדיפו נשים עם טמפרטורת גוף נמוכה משלהם ונשים יעדיפו גברים עם טמפרטורת גוף גבוה משלהן, נושא חום הגוף בדרך כלל רלוונטי יותר לסיטואציות אינטימיות בהן אנו קרובים האחד לשניה ובנקודה זאת נמדדת ההתאמה בינינו.

מחקר שהתבצע בארצות הברית בשנת 2018 ובחן 34 זוגות, גילה שנושא חום הגוף הועלה על ידי כל זוג כאר נשאלו שאלות לגבי השינה המשותפת שלהם, זוגות רבים ציינו שמעולם לא חשבו על הפרט הזה אך כאשר שאלה ממוקדת הופנתה אליהם התשובה של חום הגוף עלתה במוחם במהירות.

חום הגוף שבינינו במחקר נוסף שנערך על ידי המחלקה הפסיכולוגית של אוניברסיטת הרוורד בארצות הברית, אשר ביקש לבדוק את רמת ההתאמה לפי טמפרטורת גוף, התגלו ממצאים שונים בנוגע להעדפה של גברים ונשים בכל הנוגע לטמפרטורת הגוף של בני זוגם.

למשל נמצא שנשים בעלות משקל כבד יותר מעדיפות גברים עם חום גוף נמוך יותר מהממוצע בקרב גברים, במסקנות המחקר הועלתה העובדה שטמפרטורת הגוף אצל אנשים מתחלקת ומתבדלת לפי מספר רב מאוד של פרמטרים ולכן קשה לנו לנתח לפי מראה וגיל את רמת ההתאמה, על מנת שנוכל לנתח את רמת ההתאמה אנו זקוקים למידע רב יותר, כמו היסטוריה רפואית, ממצאים אודות המטבוליזם בגופו של אותו אדם ועוד.

לסיכום

חום הגוף שבינינו חום גופנו זוכה להסתכלות עמוקה יותר בתקופה האחרונה, במיוחד ב15 שנים האחרונות, עם עליית המודעות לשילוב בין הנפשי לפיזי, חום גופנו מגלם באופן מצוין את השילוב הזה, השילוב הזה מקרין גם על היכולת שלנו ליצור קשרים עמוקים ובעלי משמעות, בשל החשיבות הרבה שבני אדם מייחסים לחום הגוף בסיטואציות אינטימיות כמו למשל שינה משותפת.

אנו סבורים שבעתיד הקרוב נזכה לראות עוד מחקרים רבים בנושא אשר ימשיכו לשפוך אור על הקשר בין חום גופנו לקשרים המשמעותיים שאנו מסוגלים לייצר ולתחזק עם בני האדם הקרובים ביותר אלינו.

מקורות

-http://www.fertstert.org/article/S0015-0282(16)37261-2/pdf

-http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5727437/

-http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2737341/

-http://www.scientificamerican.com/article/the-warmth-of-friendship-the-chill-of-betrayal/

-http://www.psychologytoday.com/us/blog/love-lies-and-conflict/201705/you-are-hot-the-strange-link-between-body-heat-and-love

-http://europepmc.org/article/med/16132004

-http://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1113/EP086112

-http://europepmc.org/article/MED/7308516

-http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30454599

חום הגוף שבינינו

שמן קנאביס

Facebook
Twitter
ייעוץ והדרכה לחולים

עוד באותו נושא

חמשת השמנים לטיפול משלים בברונכיטיס ודלקת ריאות
רפואה טבעית

קורס תמציות

סדנא לריפוי עצמי והכנת תמציות צמחים קורס תמציות –  סדנא לריפוי עצמי ולתהליך מיצוי צמחים.

קרא עוד »

כתיבת תגובה

תוסף חמשת השמנים
תוסף חמשת השמנים
ארכיונים
תוסף חמשת השמנים
תוסף חמשת השמנים