קנאביס – הרוצח השקט של מחלות הסרטן

קנאביס – הרוצח השקט של מחלות הסרטן

קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן – לצמח הקנאביס מספר רב של סגולות רפואיות, חלקן תפסו את צומת לב הציבור בשנים האחרונות ובעיקר בכל הנוגע לסגולות של צמח הקנאביס כנגד מחלות הסרטן, מעבר לעובדה שהוכחה, בנוגע ליכולת של החומרים הפעילים בצמח הקנאביס להקל על הסימפטומים השונים של מחלות הסרטן כמו למשל: איבוד התיאבון, עייפות ודיכאון, לצמח הקנאביס, או נכון יותר לחומרים הפעילים בו, נמצאו כבעלי היכולת להרוג תאים סרטניים באופן "שקט" מתוך התא הסרטני.

בכתבה הזאת נסקור את העובדות המדעיות בנוגע לסגולות של צמח הקנאביס להרוג תאים סרטניים.

קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן
קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן

סרטן – קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן

קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן – מחלת הסרטן איננה מחלה אחת אלא קבוצת מחלות המורכבת מלמעלה מ- 100 סוגים שונים, מחלות הסרטן מאופיינות בהתרבות מהירה ולא מבוקרת של תאים בגוף, ההבדל בין סוגי מחלות סרטן תלוי באיבר בו מתפתח הגידול, סוג התאים מהם מתפתח הגידול ותהליכים מיקרוביולוגים שונים, לאנשים רבים יש אמונות ושברי מידע בלתי מבוססים לגבי מחלת הסרטן, ואלה עלולים להשפיע על יכולתם להתמודד עם אבחון המחלה והטיפול בה.

מהו סרטן? – קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן

קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן – סרטן הוא שם כולל לקבוצת מחלות המאופיינות על ידי גידול בלתי מרוסן של תאים, שהם מבנים זעירים מהם מורכבים האיברים והרקמות בגוף, אלה נראים ומתפקדים באופן שונה, אולם מתחדשים בצורה דומה, על ידי חלוקה, בכדי לרפא או לבנות רקמות שניזוקו, לרוב, חלוקת התאים הרגילה הינה סדורה ומבוקרת, בתאים סרטניים, לעומת זאת, תהליך זה יוצא מכלל בקרה והם ממשיכים להתחלק ולהתרבות ללא הפסקה.

קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן – מחקרים מדעיים מצטברים מצביעים על קשר בין מחלת הסרטן לבין החומר הגנטי העובר בתורשה, תהליך זה מתייחס לשתי קבוצות גנים: גנים מדכאי סרטן, השומרים עלינו מפני מחלת הסרטן, וגנים אונקוגניים (מחוללי סרטן), המצויים בגוף בדרך כלל במצב "רדום". כשהגנים האונקוגניים "מתעוררים" בתא, כתוצאה מחשיפה לגורמי סיכון לסרטן, כגון עישון, חשיפה לא מבוקרת לשמש וכדומה, הם הופכים את התא התקין לסרטני.

קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן – כיום מוכרים בעולם המדע והרפואה למעלה מ-200 סוגי גידולים סרטניים, הנבדלים באיברים בהם הם מתפתחים, בסוג התאים המאפיין אותם, בקצב ההתפתחות שלהם, בתופעות הגופניות שהם גורמים ועוד, הטיפולים וסיכויי ההחלמה משתנים מחולה לחולה. חשוב לציין בהקשר זה, כי אבחון מוקדם ככל הניתן של המחלה משפר עד מאד את סיכויי ההחלמה, כמו גם את יעילות הטיפולים הנקבעים בהתאם למועד גילוי המחלה ולמצב בריאותו הכללית של המטופל.

קנאביס – קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן

קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן – קנאביס (שם מדעי: Cannabis) הוא סוג של צמח ממשפחת הקנאביים, צמח הקנאביס שימש משחר ההיסטוריה למגוון שימושים, בהם ייצור סיבים (המפ), שמן זרעים (שמן המפ), למטרות רפואיות וכחומר פסיכואקטיבי.

לזרעי צמח הקנאביס אין השפעה פסיכואקטיבית והם מזינים ועשירים בחלבון ונצרכים כמזון, בצמח הקנאביס זוהו שלוש משפחות כימיות עיקריות של חומרים: טרפנואידים, פלבנואידים וקנאבינואידים, כ-100 קנאבינואידים ידועים קיימים בצמח הקנאביס, שהעיקריים שבהם הם THC וCBD, הראשון בעל השפעות של חומר פסיכואקטיבי והשני בעל השפעות אנטי-פסיכו אקטיביות.

קיימים שלושה זנים עיקריים של הצמח, כאשר הכלאות בין שלושת הזנים הללו יצר מגוון רחב של זנים היברידים הנבדלים זה מזה בהשפעתם הפסיכואקטיבית., שלושת הזנים הם: סאטיבה, אינדיקה ורודראליס.

סאטיבה ואינדיקה הם הזנים הבולטים, ומכילים בין 6% ל-30% THC, פותחו כמה זנים – המכילים כמות זניחה של THC (פחות מ-%0.3), ולכן אין לצריכתם כל אפקט פסיכואקטיבי. זנים אלה משמשים כגידול חקלאי ומותרים לגידול באיחוד האירופי, בקנדה, בסין ובארצות נוספות, זנים אלה נקראים בשם הכולל קנבוס או המפ.

בתרבויות קדומות לטיפול בבעיות רפואיות – קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן

קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן – הקנאביס שימש בתרבויות קדומות לטיפול בבעיות רפואיות רבות, ולמעשה עד שהוצא מחוץ לחוק בשנות ה-30 של המאה העשרים הוא היה מרכיב מרכזי בתרופות רבות.

מאז שהוצא מחוץ לחוק ועד המאה ה-21 נעלם הקנאביס ממדפי בתי המרקחת, אך מתחילת המאה ה-21 קיימת עלייה דרסטית, הן בכמות השימושים השונים והן במספר המשתמשים בקנאביס כתרופה, הידוע בתור "קנאביס רפואי", את הקאנביס הרפואי צורכים בבליעה, עישון או אידוי, והוא משמש לטיפול בספקטרום רחב של מצבים.

הוא משכך כאבים, מונע בחילות ומגביר תיאבון ולכן נפוץ בשימוש בקרב חולי סרטן העוברים טיפולים כימותרפיים, בשל השפעותיו המרגיעות יש לקנאביס שימושים בתחומי רפואת הנפש והפסיכולוגיה, למשל עם אנשים הסובלים מפוסט טראומה. הוא אפקטיבי נגד סוגים שונים של אפילפסיה.

מחקרים שונים הוכיחו כי קנאביס גורם לפעילות אנטי-סרטנית בתאי סרטן במעבדה, למרכיב הפעיל המרכזי בקנאביס (Δ9-tetrahydrocannabinol (THC יש חיקוי סינתטי בעל השפעה פסיכואקטיבית מופחתת אך גם תועלת מופחתת, הוא משמש לריפוי של ספקטרום רחב של מצבים רפואיים כולל מחלות, תסמונות ופציעות.

המלחמה בסרטן

קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן – המאבק בסרטן הוא קרב קשה, ארוך, מתיש ומורכב, הטיפול במחלה מותאם באופן פרטני לכל מטופל על ידי רופא אונקולוג מומחה, שבוחן את מאפייני המחלה הספציפיים, השלב בו נמצאת המחלה בעת האבחון, גיל החולה, מצבו הפיזי ומאפיינים נוספים, בכדי לקבוע את הטיפול הדרוש, כאשר גילוי המחלה הוא בשלב מוקדם בו הגידול קטן, טיפול אינטנסיבי יכול להביא לריפוי מלא.

במקרים אחרים, לרוב בסוגי סרטן אלימים או בשלב מתקדם, הריפוי אינו אפשרי, ולפיכך הטיפול מתמקד בעיכוב ההתפשטות של הגרורות ובעיקר בהקלה על הסימפטומים, קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן – האפשרויות הטיפוליות העומדות בפועל בפני חולה ממוצע מוגבלות מאד, ולרוב נושאות עמן שפע של תופעות לוואי קשות ונזקים בלתי הפיכים:

כימותרפיה

כימותרפיה: הטיפול הכימותרפי (התרופתי) משמש בעיקר כטיפול עזר להקרנות (במקרים מסוימים גם כטיפול בלעדי) ויכול להינתן בכדורים או דרך הוריד, מדובר בשימוש בחומרים ציטוטוקסיים, במינון שיש בו כדי להרוג או לעכב את התפתחותם של תאים סרטניים, אך אין בו כדי לגרום לסכנת חיים לחולה.

הכימותרפיה, אם מצליחה, תוקפת את התאים הסרטניים וגורמת להפסקת ההתחלקות והגדילה שלהם, החיסרון העיקרי בטיפול הכימותרפי הוא העובדה שאיננו סלקטיבי, אלא פוגע גם בתאים בריאים ובפרט בתאים המתחלקים במהירות, כמו למשל התאים במערכת העיכול, מערכת הרבייה וחלבוני השיער, הפגיעה בתאים הבריאים יוצרת תופעות לוואי ברמות חומרה משתנות בין חולה לחולה, שעשויות להיות קלות אך גם קשות מאד, מכיוון שחלק מהתאים הפגועים אינם מצליחים לשחזר את עצמם.

בין תופעות הלוואי הנפוצות של כימותרפיה: פגיעה במערכת העיכול המביאה להקאות, שילשולים וחוסר תאבון, פגיעה בזקיקי השיער שתביא לנשירת שיער עד כדי התקרחות מלאה, ופגיעה במנגנון ייצור מח העצם, שתוביל לעייפות והיחלשות המערכת החיסונית, בנוסף במקרים רבים החולה יסבול באופן קבוע מצרבות, פצעים ודלקות בחלל הפה ועייפות כללית כבדה.

ניתוח

ניתוח: הליך כירורגי בו מנסים להסיר את הגידול בשלמותו, האפשרות לביצוע הניתוח  ובעיקר מידת מורכבותו – תלויות במיקום הגידול ובגודלו – אלו הם 2 האינדיקטורים הטובים ביותר לסיכוי ההצלחה של ההליך כולו.

לעיתים תבוצע במהלך הניתוח גם הסרת איברים ורקמות בריאות סמוכות, זאת בכדי להשאיר את שולי הגידול נקיים, כאשר במקרה זה יבוצע הניתוח על ידי רופאים בעלי התמחות ספציפית.

מדובר בטיפול היעיל ביותר ברוב סוגי הגידולים הממאירים, לעיתים מפאת גודלו או מבנהו של הגידול, הטיפול הכירורגי יכול להקל על החולה אך לא להאריך את תוחלת חייו, במקרים רבים טיפול זה מראש אינו אפשרי.

הקרנות (רדיותרפיה)

הקרנות (רדיותרפיה): הטיפול השני ביעילותו לאחר הטיפול הכירורגי (במרבית המקרים) הוא טיפול רדיותרפי, הכולל שימוש בקרינה בעוצמה גבוהה, המכוונת לרקמה המכילה תאים סרטניים, במטרה לגרום לנזק גנטי משמעותי עד כדי הרס מוחלט של התאים הללו, טיפול זה יכול למנוע מן החולה לעבור ניתוח פולשני או כריתת איברים ורקמות אך הוא גורם לתופעות לוואי רבות כמו הקאות, חולשה כללית ומיגרנות נשנות.

טיפול אימונולוגי

טיפול אימונולוגי: אימונותרפיה היא תת-סוג של טיפול ביולוגי, בה נעשה שימוש בחומרים שמערכת החיסון מייצרת, כמו חלבונים מסוג ציטוקינים ונוגדנים, במטרה לסייע למערכת החיסונית להילחם בתאים הסרטניים.

טיפול ביולוגי

טיפול ביולוגי: טיפול בו נעשה שימוש בחומרים המיוצרים באופן טבעי בגוף או מופקים במעבדה בהנדסה גנטית, מטרת הטיפול הביולוגי היא לשפר את התגובה של מערכת החיסון מול תאים סרטניים או למנוע את התחלקותם של התאים הסרטניים, התרופה הביולוגית "תסמן" בדרך כלל את התאים הסרטניים בכדי שלמערכת החיסונית יהיה קל יותר לאתר אותם, ובמקרים אחרים היא תסייע לחיזוק המערכת החיסונית בכדי שתפעל יותר בעוצמה כנגד הסרטן.

סגולות צמח הקנאביס נגד סרטן

קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן – חוקרים רבים פיתחו טיפולים באמצעות קנאביס  לטיפול ב: כאב, סרטן, דלקת פרקים, דלקת פרקים, חרדה, תיאבון, סוכרת, הפרעות שינה, PTSD ועוד, מחלות רבות אחרות ומחלות והפרעות פסיכולוגיות.

רבים מן הטיפולים הללו יעילים יותר מאשר תרופות קונבנציונליות, ללא תופעות לוואי מזיקות, מריחואנה רפואית אף הראתה יעילות בטיפול בהתמכרות לאופיואידים ושאר משככי כאבים, בניגוד לטיפולים שגורמים להרבה תופעות לוואי, טיפול בקנאביס קודם כל עוזר בצורה משמעותית להקלה על הסימפטומים של המחלה וטיפוליה האחרים.

הקנבינואיד THC, שאחראי לתחושת ה"סוטול" של הקנאביס, משמש כמשכך כאבים חזק, מעניק הקלה רבה בבחילות ובהקאות שהן תופעת לוואי נפוצה של הטיפול הכימותרפי, מעודד תאבון ומונע מהחולה להגיע לתת משקל – תופעה נפוצה בקרב חולי סרטן.

לצמח הקנאביס וחומרים הפעילים שבו תפקיד נוסף בשיפור מצב רוחו של החולה, הטיפולים האינטנסיביים, בצירוף הכאבים ותופעות הלוואי הפוגעות גם בחזות האסטתית, גורמים במקרים רבים לדיכאון, חרדה וקשיי התמודדות בקרב החולים, כפי שנמצא במחקרים רבים, שימוש בקנאביס גורם לשמחה, מקל על הקשיים הנפשיים ומשפר את מצב הרוח ואיכות החיים.

המחקרים

קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן – בעשרות השנים האחרונות הולכים ומצטברים מחקרים המראים כי לצמח הקנאביס ישנן סגולות מיוחדות נוספות לצד שיפור ההתמודדות, ולחומרים הפעילים בו יש תכונות שמסייעות לגוף להילחם גם בסרטן עצמו באופן אקטיבי.

כעת נבחן חלק מהמחקרים שהכי פרצו גבולות בתחום הקנאביס ככלי למלחמה בסרטן:

בשנת 1998 פורסם בכתב העת לפרמקולוגיה מחקר שמצא כי לאנדו-קנבינואידים (קנבינואידים שמופרשים באופן טבעי על ידי המוח) יש תפקיד קריטי בעיכוב התפשטות סרטן השד אצל בני אדם, מחקר נוסף שפורסם בכתב העת הבריטי לסרטן (British Journal of Cancer) בשנת 2006 מצא כי THC מעכב התפתחות גידולים סרטניים במוחם של  בעלי חיים, ועשוי באותו אופן לתרום להעלמת גידולים בקרב בני אדם.

מחקר אחר שעסק בסרטן הדם ופורסם בכתב העת לפרמקולוגיה מולקולרית  (Molecular Pharmacology), הראה כי הקנבינואידים גורמים לעיכוב גדילה ול"התאבדות" של תאי לימפומה (יכולת התאים לזהות עצמם כנגועים ולמות), מחקר נוסף שבחן את השפעות הקנאביס באופן פרטני על סרטן ריאות, קבע כי הקנבינואידים THC ו-CBD מעכבים ומפחיתים את פולשנות תאי הסרטן לרקמות בריאות.

במחקר שהתפרסם בשנת 2017 וביקש לבדוק את המידע הסטטיסטי בנוגע לאנשים החולים במחלות סרטן, שסובלים מכאבים קשים וצורכים קנאביס רפואי לטיפול בכאבים שהם חווים, המחקר בדק את הנתונים של מאות מחקרים שהתבצעו בנושא משנת 2008 ועד 2015, הממצאים הוכיחו שמספר חולי הסרטן שנעזר בקנאביס רפואי עולה באון הדרגתי בכל שנה ושלחלק מהמטופלים ישנם גם עוד סגולות כמו הקטנה של הגידול מהתחלת הטיפול בקנאביס.

תוצאות המחקרים מעידות כי לשימוש בקנאביס עשויה להיות השפעה על האטת ועיכוב ההתפתחות של תאים סרטניים בסוגים מסוימים של המחלה, ואף להביא להרס מוחלט של התאים הסרטניים תוך שמירה על התאים הבריאים, עדויות מרגשות אלו מצטרפות לעדויות הרבות שנאספו עד היום על ידי רבים ובעתיד הקרוב ייתכן כי על בסיסן יפותחו טיפולים חדשניים שעתידים להציל אנשים רבים.

במחקר שהתפרסם השנה (2019), הצליח להוכיח צוות המחקר שהחומרים הפעילים בצמח הקנאביס יכולים לגרום למוות של תאים סרטניים בסוגי סרטן של הקיבה, המחקר בדק את המינונים אשר רצוי לצרוך על מנת להוביל לאנגיוגנזה (Angiogenesis, לפי מונחי האקדמיה ללשון העברית: התהוות כלי דם) שהיא היווצרות של כלי דם חדשים, בדרך כלל הכוונה היא להיווצרות כלי דם חדשים המספקים מזון וחמצן לגידולים סרטניים.

משום כך נעשים מחקרים רבים במטרה למצוא דרך למנוע את התהליך הבלתי רצוי הזה, להפסיק את יצירת כלי הדם החדשים ולמנוע את הספקת החומרים המזינים את הגידולים, כדי לגרום להריסתם ומותם.

לסיכום

קנאביס הרוצח השקט של מחלות הסרטן – ידוע כבר מספר שנים כמקל על הסימפטומים מהם סובלים חולים שונים ובמיוחד חולי סרטן. בשנים האחרונות מדענים מתחילים לרום את האמת שלחומרים הפעילים בצמח הקנאביס הסגולה להרוג תאים סרטניים שונים, על ידי מניפולציה של המערכת האנדוקניבואידית בגופנו, באופן שמאפשר למולקולות של החומרים הפעילים בקנאביס, להיכנס לא הסרטני ולגרום למותו מבפנים, בצורה הזאת ניתן לאמור שהחומרים הפעילים בצמח הקנאביס משמשים כרוצחים שקטים של תאים סרטניים.

מקורות

1) http://web.archive.org/web/20151017011946/http://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/cam/patient/cannabis-pdq/%2523link/_13

2) http://mct.aacrjournals.org/content/10/7/1161

3) http://www.researchgate.net/publication/226862901_Genetic_Evidence_for_Speciation_in_Cannabis_Cannabaceae

4) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31349651

5) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29597296

6) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30468850

7) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28866904

8) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31212902

9) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31214723

10) http://nocamels.com

11) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31161270

12) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30404590

13) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30374797

14) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30130528

15) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30426072

16) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30550252

שמן קנאביס

Facebook
Twitter
ייעוץ והדרכה לחולים

עוד באותו נושא

הקסהידרוקנבינול HHC
CBD

הקסהידרוקנבינול HHC

הקסהידרוקנבינול HHC הקסהידרוקנבינול HHC- קניבואיד חדש שהצטרף לאחרונה לרשימת הקניבואידים החיוניים בצמח הקנאביס. צמח הקנאביס

קרא עוד »

כתיבת תגובה

תוסף חמשת השמנים
תוסף חמשת השמנים
ארכיונים
תוסף חמשת השמנים
תוסף חמשת השמנים