סיפורו של מטופל בקנביס רפואי – סיפור של גבורה אל מול מחלה בעזרת הקנאביס

סיפור של גבורה אל מול מחלה בעזרת הקנאביס

סיפורו של מטופל בקנאביס רפואי קנאביס רפואי יכול לשמש לטיפול במגוון רחב של מחלות, ממחלות זיהומיות למחלות, נוירולוגיות, פציעות, קביעות וגם תחלואות הנפש. מזה אלפי שנים ישנן עדויות אודות שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. הקנאביס שימש לטיפול בכאבים וכסם מרפא כבר בימי מצריים העתיקה, ובמאה ה- 18אנו מוצאים שימוש בקנאביס לריפוי מחלות עור ומין, להקלה על בחילות, להקלה דלקות פרקים ומחלות נוספות.

ב- 1937 הקנאביס הוכרז כסם לא חוקי בארה"ב, ובעקבות זאת בשאר העולם, והקנאביס הוצא מחוץ לחוק וכל שימוש רפואי בו נעצר, בשנים האחרונות התגברה מגמת השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים והחל תהליך הסדרה כוללת של התחום כולו, בשנת 2016 נקבע מודל ה"מדיקליזציה", מתווה להסדרת קנאביס לצרכים רפואיים ולצורכי מחקר, הכולל קביעת סטנדרטים אודות איכות, אספקה מסודרת ופיקוח של הקנאביס הרפואי.

סיפורו של מטופל בקנאביס רפואי המונח מתייחס לשימוש בכל צמח המריחואנה הלא מעובד, או לתמציות המופקות ממנו, לטיפול במחלות ותופעות רפואיות.

צמח המריחואנה מכיל כימיקלים, הקרויים קנבואידים, כיום מוכרים יותר מ- 100 תרכובות קנבואידיות, הייחודיות לצמח הקנאביס, הקנבואידים נקשרים למערכת הקולטנים המצויים במערכת העצבים, מערכת החיסון, תאי הרבייה, כבד, כלי דם, ריאות, שלפוחית השתן, לב ועוד, וגורמים לדיכוי של שחרור המוליכים העצביים ולשינויים בהעברת אותות בגוף

סיפורו של מטופל בקנאביס רפואי –  ההחלטה לכתוב כתבה המתמקדת בסיפורו של חולה סרטן, אשר משתמש בקנאביס רפואי כחלק מהטיפול הרפואי שלו, נראת לנו חשובה במיוחד ונובעת מהאמונה וההבנה שלנו שאין דבר אשר מחזק את היתרונות הרפואיים של צמח הקנאביס, כמו עדויות חמות מהשטח של חולים שנעזרים בצמח זה להקל על מכאוביהם.

סיפורו של מטופל בקנאביס רפואי
סיפורו של מטופל בקנאביס רפואי

הסגולות הרפואיות  קנאביס רפואי

סיפורו של מטופל בקנאביס רפואי קנאביס רפואי הוא הכינוי לחלקים שונים של צמח הקנאביס או חומרים טבעיים שבודדו מן הצמח, כפי שאלו ניטלים במסגרת טיפול רפואי, כלומר לטיפול במחלות, כולל להקלה בתסמינים של מחלות ובעיות שונות.

לצמח הקנאביס יש היסטוריה של אלפי שנים של שימוש רפואי בתרבויות רבות. הקנאביס משמש להקלה על תסמינים של פוסט טראומה, כאב כרוני, הקלה על בחילות והקאות במטופלים בכימותרפיה וחולי איידס והטיפול בו ליישומים רפואיים אחרים נחקר, שימוש לטווח קצר גורם תופעות לוואי קלות.

ניתן לצרוך קנאביס רפואי תוך שימוש במגוון שיטות, כולל אכילת מאכלים הכוללים אותו (בפרט עוגות ועוגיות), שתיית מיצוי המופק ממנו (כמו מעלי קנאביס שנטחנו למחית והורתחו במים עם מעט שמן שמסייע לספיגת קנבינואידים מסוימים), נטילת תמיסה או שמן המופקים מן הצמח, או אידוי (ואפורציה), עישון ועוד.

קנבינואידים סינתטיים אחדים זמינים כתרופות מרשם במדינות מסוימות; למשל: מרינול (זמין בארצות הברית וקנדה) ונאבילון (זמין בקנדה, מקסיקו, בריטניה, ובארצות הברית), גם במדינות בהן צריכת קנאביס לצרכי שעשוע אסורה בחוק, הצריכה הרפואית הוסדרה בחוק, למשל: אוסטריה, קנדה, צ'כיה, פינלנד, גרמניה, ישראל, איטליה, הולנד, פורטוגל וספרד. בארצות הברית, על אף שהחוק הפדרלי אוסר כל שימוש בקנאביס, הסדירו 21 מדינות ומחוז קולומביה בחוק את תחום הקנאביס הרפואי.

סיפורו של מטופל בקנאביס רפואי מוצרי הקנאביס הרפואי מסווגים לפי יחס וכמות הקנבואידים מסוגים THC, CBD ו- CBN המצויים בהם.

קנבואידים אלו נמצאו כיעילים במגוון היבטים רפואיים שונים, בינם: הגברת התיאבון והפחתת בחילות, הקלה על כאבים, הפחתת דלקתיות, שליטה וצמצום התקפים אפילפטיים, טיפול במחלות נפשיות ובהתמכרויות, ושיפור יכולת השליטה על השרירים.

נצפו שיפורים בריאותיים בתפקוד מערכת החיסון, גמישות תאי העצב, שליטה במצב הרוח, בריאות כלי הדם ותפקוד מערכת העיכול, כיום ישנם מספר מחקרים הבודקים את ההשפעה של הקנאביס הרפואי על הגנה על מערכת העצבים ועל מצבי חרדה.

פרופיל חולה

סיפורו של מטופל בקנאביס רפואי – אל דוד הגענו לאחר שפרסמנו במספר מוקדים את הרצון שלנו לארוך ראיון מקיף וחודרני עם מטופל בקנאביס רפואי, לאחר סינון של 10 מועמדים בחרנו במועמד, שהרגיש לנו שחווית הטיפול שלו במחלתו, היא המלאה והארוכה והמתועדת מבין כל החולים שעימם נפגשנו.

דוד בן 47 ועובד כעורך דין במשרד שנותן ייעוץ לרשויות המכס, הוא גרוש ואב ל-3 בנות. דוד חולה במחלת סרטן מסוג לימפומה שאינה הודג’קין. הלימפומה השכיחה ביותר משתייכת לקבוצת הלימפומות של תאי B, ונקראת לימפומה שאינה הודג'קין. גורמי הסיכון למחלה כמעט ואינם ידועים.

לימפומה שאינה הודג'קין מתבטאת בשתי צורות עיקריות: מחלה איטית, בה מהלך ההתקדמות איטי לאורך השנים (סוג הלימפומה ממנה דוד סובל), ומחלה אגרסיבית, בה המהלך מהיר יותר.

סיפורו של מטופל בקנאביס רפואי הלימפומה האיטית מאופיינת על ידי מהלך קליני ממושך והתלקחויות חוזרות, השכיחה ביותר מבין הלימפומות האיטיות היא הלימפומה הזקיקית (Follicular lymphoma) המהווה כ-22% מכלל הלימפומות שאינן הודג'קין, המחלה לרוב מתגלה באופן מקרי ללא ביטוי תסמיני, בשלב מפושט.

האבחנה של לימפומה תתבצע על סמך ביופסיה של בלוטת לימפה או רקמה נגועה ועיבוד פתולוגי הכולל אימונוהיסטוכימיה, כמו כן רצוי לבדוק את הרקמה בשיטות שונות, הגישה הטיפולית נקבעת לפי הסוג הפתולוגי ודירוג המחלה, ובמיוחד על פי היות המחלה ממוקמת (שלב 1,‏ 2) או מפושטת (שלב 3, ‏4).

הטיפול נקבע לפי הסוג הפתולוגי ודירוג המחלה, ובמיוחד על פי הקביעה האם מדובר במחלה ממוקמת (שלב 1,‏ 2) או מפושטת (שלב 3‏, 4), יש כמובן להתחשב בגיל החולה, בסיווג הפרוגנוסטי שלו ובמצב בריאותו הכללי. ישנן מספר דרכי טיפול אפשריות, הכוללות:  טיפול בקרינה (רדיותרפיה), טיפול כמותרפי, השתלת מח עצם וטיפול בתרופות ביולוגיות.

ראיון עם מטופל בקנאביס – סיפורו של מטופל בקנאביס רפואי

סיפורו של מטופל בקנאביס רפואי לביצוע הראיון נפגשנו בביתו של המטופל במושב במרכז הארץ, מטרת הראיון היא להבין את אורח חיים של אדם שמטופל כבר מספר שנים בקנביס רפואי, על מנת לטפל במחלתו.

הנה לפניכם תמליל הראיון עם דוד.

מראיין: מתי גילית שאתה חולה בסרטן לימפומה?
דוד: בגיל 35.

מראיין: איך התגלתה לך המחלה?
דוד: התחיל לצוץ לי גידול בגב שגדל מאוד במהלך מספר שבועות.
לאחר מספר בדיקות שלקחו מספר חודשים קיבלתי את האבחנה.

מראיין: מה הייתה האבחנה שקיבלת?
דוד: האבחנה היתה שאני חולה בלימפומה שאינה הודג’קינס.

מראיין: איך התמודדת עם הגילוי של המחלה?
דוד: בהתחלה בקושי רב, עד היום אני מתבאס באופן כמעט שבועי מהדברים שהמחלה הזאת מצריכה אותי להתמודד איתם, כל האורך חיים שאני צריך להקפיד עליו והפחד המתמיד שהגידול יחזור, תמיד מחזירים אותי לאותה תחושה שהתחילה בעת הגילוי, תחושה של חוסר אונים, לאחר מספר שבועות החלטתי להחליף דיסק ולהתחיל לנסות להתמודד, לבדוק מה האפשרויות שלי, שזה בדיעבד גם היה השלב שבו ננטעו הזרעים לשימוש שלי בקנאביס.

מראיין: האם אתה מספר לאנשים על המחלה?
דוד: בוודאי כל הסובבים אליי יודעים שאני חולה בסרטן כבר זמן רב, רק שרובם לא יודעים איזה סוג.

מראיין: אתה עושה מעקב של בדיקות?
דוד: כן, אחת למספר חודשים אני עושה בדיקת דם וביופסיה פעם בשנתיים. אני הולך לדיאטנית ובמעקב אצל מספר רופאים מומחים לסרטן וסרטן לימפומה.

מראיין:ספרי לי מעט על תפקידך הנוכחי , וותק מעט על ההשכלה , ההכשרה(הכשרות) מקומות עבודה קודמים?
דוד: אני עורך דין כבר 18 שנה בתחום המס, בעקבות גילוי המחלה הייתי צריך לעזוב משרד שעבדתי בו בירושלים, בעיקר בגלל הלחץ, לאחר שהורדתי הילוך בעבודה בשנים הראשונות לגילוי המחלה, חזרתי לעבוד במשרד מצליח באזור מגורי הנוכחי.

מראיין: מתי הגיע לראשונה ההצעה לנסות את הקנאביס הרפואי כתרופה?
דוד: בדיעבד אני יכול לאמר שכבר בשבועות הראשונים לגילוי המחלה, נחשפתי לאופציה של טיפול בסרטן באמצעות קנאביס, כבר אז היו סיפורים ומידע בנושא, לא כמו שהיום, לפני 12 שנה היה מידע על הנושא אבל גם מערכות הבריאות בארץ היו שונות ביחסן לנושא, גם רופאים פחות נטו להיות מודעים לסגולות הרפואיות של קנאביס, עובדה שמעודדת אותי משום שהיום התמונה בהחלט שונה ואני רואה את זה בליוויים שאני עושה למען עמותה לחולי סרטן.

מראיין: תרצה לפרט?
דוד: כן בשמחה, אני מתנדב בעמותה שעוזרת לחולי סרטן מסוג לימפומה שאינה הודג’קינס להתמודד עם המחלה, אני נפגש מידי פעם, לפי הצורך שלהם, עם קבוצות קטנות של חולים שאובחנו לאחרונה ומספר להם על תהליך ההתמודדות שלי.

מראיין: אתה מזכיר בפניהם את הקנאביס הרפואי.
דוד: כן, אני לא יכול להפריד את הקנאביס הרפואי מההתמודדות שלי עם מחלת הסרטן וחוץ מזה, רובם שואלים בעצמם, הקלות שבה היום חולי סרטן חשופים לסגולות של קנאביס רפואי, בהחלט השתפר פלאים בשנים האחרונות.

מראיין: מה סוגי הטיפול שלך בסרטן שלך ?
דוד: כחלק מהטיפול הקונבנציונאלי אני בהתחלה התחלתי מטיפול כימותרפי באמצעות כדורים שלקחתי לפני השינה, לאחר שהתחלתי להשתמש גם בקנאביס רפואי התחלתי להוריד במינון התרופה הכימוטרפית והיום אני כבר לא לוקח טיפול כימותרפי כ4 שנים.

מראיין: התוכל תאר את החוויה הראשונה של “טיפול” באמצעות קנאביס רפואי?
דוד: כן, בהתחלה התחלתי להשתמש בקנאביס רפואי על מנת להקל על הכאבים של הטיפולים הכימוטרפיים ועל מנת לחזק את הגוף מהנזק של כל אותם הטיפולים, אני בהחלט יכול להצביע על כך שכאשר התחלתי לעשן ג’וינטים של קנאביס רפואי, הרגשתי במספר דקות בודדות שיפור בהקלה על הכאב, בהתחלת השימוש עוד לא התחלתי ליהנות מהסגולות של הקנאביס נגד הסרטן עצמו אלה בעיקר נגד הכאב ונגד הריסת התאים שקוראת בתהליך הכימותרפי. החלק של החלפת הטיפול הכימוטרפי בשימוש בשמן קנאביס הגיע רק מאוחר יותר לאחר הרבה שנים של שימוש בקנאביס הרפואי בדרך עישון ולהקלת הכאב בלבד.

מראיין: מתי התחלת להשתמש בשמן קנאביס?
דוד: לאחר כמעט 7 שנים ולאחר הרבה אנשים שסיפרו לי שניתן להכין מפרחי הקנאביס שמן שיש לו סגולות להריגת תאים סרטניים חשבתי לנסות, בהתחלה לא היה שום רופא שעניין אותו לשמוע על זה אפילו והתחלתי עם לקחת שמן המפ באופן קבוע, בבוקר ובלילה, שמן זרעי ההמפ היה יותר נגיש ומידי פעם כשהצלחתי הייתי קונה שמן קנאביס. באותם ימים שהייתי לוקח שמן קנאביס הייתי מרגיש הקלה ברמה שקשה לתאר, כחצי שעה לאחר לקיחת השמן הייתי מוצף בהרגשות של כוח מבלי שום כאב.

מראיין: איך הרגישה הפגישה הראשונה ואלו שלאחר מכן, עם הרופא המלווה לאחר שהתחלת להשתמש בקנאביס רפואי?

דוד: הפגישה הראשונה כללה גם את גילוי המחלה והיתה מאוד קשה עבורי, באותה תקופה הייתי עם אותו רופא האונקולוג שמלווה אותי גם היום והוא היה שותף לבחירה בניסוי של קנאביס רפואי מההתחלה והיה מודע להקלה בכאב מהטיפול הכימוטרפי שעישון קנאביס רפואי מעניק לי, הוא מאוד תמך והיום הוא בכלל מרוצה שהלכנו בכיוון הזה, ספירות הדם שלי כיום טובות יותר מלפני שחליתי וכל הגידולים שלי נעלמו מזמן.

מראיין: תאר אילו סימפטומים הרגשת שהקנאביס עוזר להם?
דוד: נשירת השיער ותחושת האנרגיה אצלי, כמה חודשים לאחר שאובחנתי כבר התחלתי לראות נשירת שיער שהלכה והתדרדרה עם הטיפול הכימותרפי. השימוש בשמן קנאביס עזר לי גם בזה והשיער שלי החלים יחסית יפה, עדיין אני סובל ממספר איזורים על הראש עם דילול שיער אבל יחסית לחולים אחרים ויחסית לתקופת השיא של המחלה, מצבי טוב ואני מקווה שעם המשך שימוש בשמן קנביס, ישתפר.

מראיין: מה המחיר הכלכלי שאתה משלם עבור הקנאביס הרפואי?
דוד: אני מעדיף שלא להיכנס לפינה הזאת אבל בוא נאמר שאני מגיע לכמה אלפים בחודש, שמן קנביס הוא מצרך יקר.

מראיין: יש לך איזשהו מסר לחולים ששוקלים להוסיף את הקנאביס הרפואי "לסל" התרופות שלהם?
דוד: עם יש בידיכם היכולת הכלכלית הייתי ממליץ בחום על שימוש בקנאביס רפואי, גם בשביל הכאב וגם בשביל להרוג את הסרטן הארור, אני הייתי סקפטי מאוד בהתחלה אבל היום אני רואה בעצמי הוכחה, חד משמעית לגבי הסגולות של הצמח הזה מול הסרטן, לפחות לסוג הסרטן שלי. 

לסיכום

סיפורו של מטופל בקנביס רפואי – סיפורו של דוד מתווסף לשלל סיפורים של חולי סרטן שמצליחים באמצעות צמח הקנאביס להלחם בהצלחה במחלות הסרטן, בשל הסגולולת של החומרים הפעילים בצמח הקנאביס, אותם חולים זוכים להנות מיכולותיו של הצמח להרוג תאים סרטניים, לעצור התפשטות של גידולים ולחזק את הגוף, אל מול נזקי התאים הסרטניים.

דוד בראיון שלו הזכיר פעמים רבות כמה הוא מרגיש בר מזל, שהמחלה תקפה אותו בגיל שהוא כבר היה אבא  ובעל מקצוע, דברים שאפשרו לו ביתר קלות, לדבריו, להתמודד עם המחלה, התמיכה והאהבה מילדיו והצורך שלהם בפרנסה והעובדה שהיתה לו פרנסה שהוא אוהב, עזרו לו מאוד וגם בהיבט הכלכלי.

דוד מתאר את היחסים שלו עם צמח הקנאביס כסיפור של אהבה ועזרה ולכן מספר שהוא תורם כבר מספר שנים למספר גופים בארץ שמנסים לקדם חקיקה מקלה על קנאביס רפואי, בתקווה שבעתיד חולי סרטן עם פחות מזל יוכלו גם הם להיעזר בסגולות הרפואיות של הקנאביס, מבלי לעבור על שום חוק ובעידוד ואישור של המדינה ומשרד הבריאות.

סיפורו של מטופל בקנאביס רפואי

מקורות

-http://www.health.gov.il/UnitsOffice/HD/cannabis/Pages/default.aspx

-http://www.health.gov.il/NewsAndEvents/SpokemanMesseges/Pages/14052017_2.aspx

-http://www.tikun-olam.co.il/article.php?id=1107

-http://www.ions.org.il/ImagesFck/Siud/file/%D7%91%D7%98%D7%90%D7%95%D7%9F%20%D7%A1%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%93%20%D7%90%D7%95%D7%A0%D7%A7%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99/2014/%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F%20%D7%9E%D7%A1%203/%D7%94_%D7%A7%D7%A0%D7%90%D7%91%D7%99%D7%A1%20%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%90%D7%99%20%D7%91%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D%20-%D7%A2%D7%9E%2026-33.pdf

-http://www.cancer.org.il/

-http://www.thepatientstory.com/cancers

-http://www.cancer.org/cancer/non-hodgkin-lymphoma/causes-risks-prevention/what-causes.html

-http://www.prolekare.cz/en/journals/transfusion-and-haematology-today/2019-1-23/non-hodgkin-lymphoma-endless-story-112743

-http://getpalliativecare.org/living-well-with-serious-illness-joanns-non-hodgkins-lymphoma-story/

שמן קנאביס

Facebook
Twitter
ייעוץ והדרכה לחולים

עוד באותו נושא

כתיבת תגובה

תוסף חמשת השמנים
תוסף חמשת השמנים
ארכיונים
תוסף חמשת השמנים
תוסף חמשת השמנים