חומצות אמינו וקנאביס – (amino acid) הן תרכובות אורגניות של חלבונים

חומצות אמינו וקנאביס
חומצות אמינו וקנאביס

חומצות אמינו וקנאביס

חומצות אמינו וקנאביס – הקדמה

חומצות אמינו וקנאביס – חומצות אמיניות (amino acid) הן תרכובות אורגניות המהוות את יחידות המבנה הבסיסיות של חלבונים. בענף המדעי ביוכימיה, חומצת אמינו היא קבוצת מולקולות הכוללת קבוצה בסיסית אחת לפחות (של אמין) וקבוצה חומצית אחת לפחות (של קרבוקסיל, שהיא קבוצה פחמנית). בכל אחד מהקשרים הכימיים הקושרים את האמין לקרבוקסיל נוצרת מולקולת מים אחת.

ניתן לראות דוגמא לחומצות אמינו פשוטות, המורכבות מאמין מצד שמאל, ממשיכות לקבוצה פחמנית הנקשרת לקבוצת R שהיא קבוצה פחמנית אורגנית המבדילה בין חומצות האמינו השונות ובסוף הקבוצה הקרבוקסילית שהיא קבוצה פחמנית עם שני אטומי חמצן.

חלבונים הם בעצם שרשראות של חומצות אמינו המחוברות כפולימרים באמצעות קשרים קוולנטים.

חומצות אמינו וקנאביס – חומצות האמינו מקודדות על ידי הקוד הגנטי הקיים בתאים ויוצרות חלבון בתהליך התרגום. כל החלבונים הקיימים בכל האורגניזמים, החל מחד תאיים, כגון חיידקים ועד לרב תאיים איקריוטיים, בנויים מאותן 20 אבני בניין. 20 חומצות האמינו נבדלות ביניהן בגודל, בצורה, במטען חשמלי ובתכונות כימיות אחרות, אשר מעניקים לחומצות האמינו השונות את ייחודן. טווח הפונקציות והתפקידים של החלבונים השונים הוא רחב כתוצאה מהשונות במבנה ובתפקוד שבין חומצת אמינו אחת לאחרת.

חומצות אמינו חיוניות הן חומצות אמינו החיוניות לצמיחה והתפתחות תקינה, שהגוף אינו מסוגל לסנתז בעצמו, ומקבל את אותן חומצות אמינו חיוניות ממזונות עתירי-חלבון כמו ביצים ומוצרי חלב. יש 9 חומצות אמינו חיוניות: איזולויצין, היסטידין, ולין, לויצין, ליזין, טריפטופן, מתיונין, פנילאלנין ותראונין.

הן נקראות חיוניות משום שהן נדרשות לתהליכים חיוניים כמו בניית חלבונים וסינתזה של הורמונים ושל נוירוטרנסמיטרים כמו למשל CB1  ו CB2 אשר מופעלים על ידי החומרים הפעילים THC וCBD.

אנשים רבים משקיעים מאמץ בניטור צריכת חומצות האמינו החיוניות, בעיקר בקרב ספורטאים מקצועיים ומומחי תזונה. הם מסווגים כחיוניים או לא חיוניים בהתאם למספר גורמים ובעיקר התהליכים הפיסיולוגיים שהם עוזרים לקדם.
לחומצות האמינו חשיבות עליונה בבריאות הגוף של כל היונקים והן חשובות לשלל רב של תהליכים פיסיולוגיים כמו: חילוף חומרים, הפקת אנרגיה, התפתחות עוברית, התחדשות תאית ובנייה של חלבונים חיוניים לבריאותנו.

חומצות אמינו בגוף האדם

חומצות אמינו וקנאביס – חומצות האמינו חיוניות לחיים בקרב בני אדם ושאר בעלי חיים בעיקר יונקים. בשל היותם אבני בניין ש חלבונים הם בעצם גם משמשים כאבני בניין לתהליכים פיסיולוגיים חיוניים בגופנו. בגוף האדם יש עשרים חומצות אמינו סטנדרטיות המשמשות לבניית החלבונים, הניתנות לצריכה מהמזון. את חלקן אכן מסוגל הגוף לסנתז בעצמו, בעיקר בתאי הכבד. חומצות אלו אין האדם חייב לקבל מהמזון ולכן הן נקראות חומצות אמינו בלתי-חיוניות. בכל רקמות הגוף, ובעיקר בכבד, נעשה גם תהליך המכונה דיאמינציה, שבו חומצות אמינו הופכות לחומרים כימיים אחרים וביניהם גם לשומן.

תשע חומצות אמיניות נקראות חומצות אמינו חיוניות משום שאין ביכולתו של גוף האדם לסנתז אותן מתרכובות אחרות ברמה הרצויה ולפיכך עליו לקבל אותן באמצעות צריכת מזון, בעיקר בדרך של פירוק חלבונים. חומצות האמינו החיוניות המתקבלות בתזונה הן: לאוצין, תראונין, פנילאלנין, ליזין, איזולאוצין, טריפטופן, ולין, מתיונין והיסטידין.

ארבע חומצות האמינו ציסטאין, טירוזין, טאורין וארגינין הן חומצות אמינו חצי חיוניות בעיקר בילדים (למרות שכימית טאורין איננה משתייכת לקבוצת חומצת האמינו), משום שהמסלולים המטבוליים המובילים לסינתוזן אינם מפותחים באופן מלא. גם חומצות אלו מתקבלות על ידי פירוק חלבונים מהצומח.

בנוסף, יכול גוף האדם לקבל גם את החומצות אלנין, אספרגין, גלוטמין, גליצין, חומצה אספרטית, חומצה גלוטמית, לויצין, ליזין, סרין, פנילאלנין, פרולין, ציסטין ותראונין בדרך של פירוק חלבונים מהצומח.
כמות צריכת חומצות האמינו הדרושה תלויה גם בגילו ובמצבו הבריאותי של האדם, ולכן קשה לקבוע באופן מוצהר את דרישות הגוף לחומצות אמינו מסוימות.

בנוסף לחומצות האמינו הסטנדרטיות הנמצאות בכל צורות החיים, למספר רב של חומצות אמינו לא טבעיות ישנו תפקיד חיוני בתעשייה הכימית, כמו למשל לייצור הריאגנטים וחומרים המשמשים לריאקציות כימיות בתעשייה הכימית. חומצות אמינו מסועפות (כמו: לאוצין, איזולאוצין וולין, אשר להן שיירים אליפטיים בעלי מבנה מסועף) ונגזרותיהן משמשות כתוספי תזונה אצל ספורטאים, בעיקר משום שבניגוד לחומצות האמינו האחרות, הן אינן מתפרקות בכבד, אלא מגיעות דרך מחזור הדם ישירות לשרירים.

חומצות אמינו וקנאביס – חומצות האמינו בגוף האדם הן אבני בניין בסיסיות של גוף האדם, בהתפתחות ותחזוקה שוטפת כמו למשל הגנה על הגוף. חומצות אמינו אחראיות לייצור חלבונים בגופנו ובשל העובדה שהן משמשות כאבני בניין לגוף ולתהליכים שונים בו, לא ניתן לקיים חיים בלעדיהן וגופנו אינו מייצר אותן מבלי לקבל אותן ממזונות שונים, בעיקר ממזונות מהצומח. נתמקד בקבוצות של חלבונים הקשורים לחומצות האמינו שאנו מקבלים מצמח הקנאביס אשר מכיל את אותן חומצות אמינו בכמות הגבוה ביותר בממלכת הצומח. הקבוצה הראשונה והחשובה ביותר שנתמקד בה היא קבוצת החלבונים הגלובולינים.

חלבונים גלובולינים הם אחד משבעה סוגים של חלבונים פשוטים. חלבונים פשוטים בנויים מחומצות אמינו ואינם מכילים חומרים שאינם חלבון. חלבונים מסוג גלובולין ואדסטין אחראים על ייצור האנזימים, נוגדנים, הורמונים רבים ביניהם המוגלובין ופיברוזין (הגוף ממיר פיברוגין לסיבים לא מסיסים, פיברין ואחראים לקרישת דם) והם כולם נחשבים לחלבונים גלובולינים. והם מבצעים את העבודה העיקרית של הגוף שעומדת מאחורי תוצר החיים.

אלבומין, גלובולין ופיברוגין הם שלושת הסוגים העיקריים של חלבונים בפלזמה של הדם. פלזמה היא חלק נוזלי של דם המספק חומרים מזינים לרקמות ותאי הגו. ושלושתם (אלבומין גלובולין ופיברוגין) אחראים לוויסות וייצור 80% מהחומרים המוצקים של הפלזמה. חלבונים אלה משמשים גם כמאגרים של חומצות אמינו למקרה שחלק מסוים בגוף יזדקק להם בדחיפות וכך גם משמשים חלק ממערכת ההגנה ותהליכי חילופי חומרים שונים בגוף.

אלבומין הוא החלבון הנפוץ ביותר בדם היונקים. אלבומין הוא חלבון מסיס במים המצוי בדם ובכל הרקמות. האלבומין נוצר בכבד, וחשוב לשמירה על לחץ אוסמוטי תקין של הפלזמה ואיזון מערכתי של נוזלי הגוף. אלבומין הוא בין החלבונים הארוכים ביותר. אלבומין הוא החלבון המסיס השכיח ביותר בפלזמה ובעיקר בגופם של בני אדם וחיות חולייתיות אחרות. קבוצת האלבומין גם אחראית לפעילויות הזנה רבות של העובר במהלך היריון ומשמש כאבן בנייה חשובה בהתחלקות התאים במהלך הגדילה העוברית.

פיברוגין הוא חלבון המשמש ליצירת טסיות דם ולמספר תהליכים פיסיולוגים בפלזמה של הדם. הוא בנוסף משמש למספר תהליכים בייצור חלבונים בתאי גופנו, כמו למשל בפעולת חיתוך DNA לייצור חלבונים אשר משמשים לפעילויות רבות בדם, הכבד ומערכת העצבים.

גלובומין הוא החלבון השלישי הנמצא בשפע הגדול ביותר לחלבון בגוף האדם. גלובומינים אחראים לבצע הרבה פעילויות אנזימטיות (גרימת תגובות להתרחש) של פונקציות שונות בתוך הפלזמה עצמה. וחשוב יותר, הם אחראים לחסינות הטבעית והן לקליטתם והתמודדות עם אורגניזמים פולשים. הגוף משתמש בחלבוני גלובולין כדי ליצור נוגדנים אשר תוקפים חומרים מדביקים (אנטיגנים) הפולשים לגוף. גלובומינים חיוניים לחלוטין בכדי לשמור על מערכת החיסון הבריאה. הם מנטרלים מיקרואורגניזמים זרים, בעיקר חומרים מחמצנים ורעלים שונים.

חומצות אמינו בקנאביס וסגולותיהן

חומצות אמינו וקנאביס – קנאביס הוא צמח שנתי, אשר גדל בחלקים רבים של העולם. צמח הקנאביס  דורש כמות דשן קטנה, קל יחסית לגדל ובעל מערכות הגנה טבעיות כנגד מזיקים. הוא גדל במהירות ודורש 70 עד 110 ימים לפדיון פירותיו ושופע בחומרי גלם יקרי ערך כמו חומצות אמינו חיוניות.

חומצות האמינו קיימות בצמח הקנאביס על מנת לספק לו את אותן יכולות כמו הגנה מפני מזיקים וגדילה מהירה בהליך קל ובטוח. חומצות האמינו שבצמח הקנאביס משמשות אותו (בדומה לגופנו) למספר תהליכים חיוניים לחייו של הצמח כמו: פפוטוסינטזה, התמודדות מול אקלים קר דרך בניית הגנות בדפנות התא הצמחי ולייצור הפרחים והטרפנים ובעצם החומרים הפעילים בצמח כמו למשל CBD ו THC.

מחקרים מדעיים שביקשו למפות את מרכביו של צמח הקנאביס שגופנו קולט בעת צריכת הקנאביס, הראו נוכחות של אלקלואידים,פלבנואידים, גליקוזידים לבביים, שרפים, טרפינים וסטרואידים, 23% חלבון גולמי, 19.97% שומנים ו 18.95%סיבים.

צמח הקנאביס מכיל 9 חומצות אמינו חיוניות (EAA), אשר מגיעות בריכוז גבוה של חומצות האמינו מתיונין וליזין. ההשלכות של ממצאים אלה מצביעים על כך שלצמח הקנאביס יש פוטנציאל משמעותי לשיפור בריאותינו ולתחזוקה שוטפת נכונה של גופנו.

9 חומצות האמינו החיוניות לגופנו ונמצאות במצמח הקנאביס אחראיות לסגולות רבות בצמח הקנאביס, כעת נפנה לסקירה של אותן תשעה חומצות אמינו ואת התפקידים שהן משמשות לקדם בבריאות גופנו:

1) פנילאלנין- פנילאלנין הוא מקשר עבור הנוירוטרנסמיטורים טירוזין, דופמין, אפינפרין ונוראפינפרין. הוא ממלא תפקיד אינטגרלי במבנה ובתפקוד של חלבונים ואנזימים ולהפקה של חומצות אמינו אחרות.

2) ואלין-ואלין הוא אחד משלוש חומצות אמינו מסועפות לשרשרת, כלומר יש הסתעפות שרשרת בצד אחד של המבנה המולקולרי שלו. ואלין מסייע לעורר צמיחה של שרירים, התחדשות תאית והוא מעורב בייצור אנרגיה.

3) תראונין- תראונין הוא אבן בניין עיקרית של חלבונים מבניים כגון קולגן ואלסטין, שהם מרכיבים חשובים של העור ורקמות חיבור בגופנו. תראונין גם משחק תפקיד חשוב במטבוליזם של השומן ותפקוד המערכת החיסונית.

4) טריפטופאן- למרות שלעתים קרובות טריפטופאן קשור לתחושות כמו נמנום, לטריפטופן יש פונקציות רבות אחרות. הוא נחוץ בכדי לשמור על איזון חנקן תקין והוא קשור לייצור סרוטונין ולנוירוטרנסמיטר המסדיר את התיאבון, השינה ומצב הרוח.

5) מתיונין- מתיונין ממלא תפקיד חשוב בחילוף החומרים ובניקוי רעלים בגוף. הוא הכרחי גם עבור צמיחת רקמות וקליטה של ​​אבץ וסלניום, שהם מינרלים חיוניים לבריאותנו.

6) לאוצין- לאוצין היא חומצת אמינו מסועפת, שהיא קריטית לסינתזת חלבונים ולתיקון שרירים. היא גם עוזרת לווסת את רמות הסוכר בדם, מגרה ריפוי של פצעים ומייצרת הורמוני גדילה.

7) איזולאוצין- מעורב במטבוליזם בשרירים והוא מרוכז בכבדות ברקמת השריר. איזולאצין  חשוב גם עבור תפקוד המערכת החיסונית, לייצור המוגלובין ולויסות אנרגיה בין התאים בגוף.

8) ליזין- ליזין משחק תפקידים מרכזיים בסינתזת חלבון, ייצור הורמון, ייצור אנזימים וקליטת סידן. ליזין חשוב גם עבור ייצור אנרגיה, פעולות הגנה של מערכת החיסון והייצור של קולגן ואלסטין ששניהם חלבונים חיוניים בעור ובשרירים.

9) היסטידין- היסטידין משמש לייצור היסטמין, נוירוטרנסמיטר החיוני לתגובה חיסונית, לעיכול, לתפקוד מיני ולמחזורי שינה תקינים. הסיטידין קריטי לפעולות של מיאלין, שמשמש כמחסום מגן המקיף את תאי העצב שלנו ועוזר במעבר מידע עצבי ומשפר את היכולות של מערכת העצבים בגופנו.

היכולת של גופנו לקלוט מצמח הקנאביס את חומצות האמינו האלה תלויה באופן שבו אנו צורכים את הקנאביס שלנו. מחקרים מראים שעל מנת לצרוך את חומצות האמינו החיוניות לגופנו מצמח הקנאביס, מומלץ לצרוך אותו בצורת שמנים או בצורת מזון משום שאלו הדרכים בהן אותן חומצות אמינו שעליהן הרחבנו, נקלטות באופן הטוב ביותר למערכות גופנו. צריכה סדירה של אותם חומצות אמינו דרך קנאביס יכולה לספק לנו את כל חומצות האמינו להן גופנו זקוק לפעילות תקינה, בריאה ומוצלחת.

טבלת כמויות של חומצות אמינו בצמח הקנאביס לפי חלקיו

חומצות אמינובזרעיםבגבעול הצמחבעלים
ליזין1.240.863.84
הידסטין0.691.012.2
ארגנין3.112.584.32
חומצה אספרטית1.552.18.2
תראונין1.711.992.26
סרין0.330.493.25
חומצה גלוטמית7.74.410
פרולין0.50.612.85
גליצין0.381.12.79
אלנין3.491.064
ציסטין0.40.520.79
ואלין1.10.753.01
מתיונין0.310.550.89
איזולאוצין0.571.013.23
לאוצין2.1337.1
נורלאוצין3.41.41.6
תירוזין7.80.953.02
פנילאלנין7.82.063.94
טריפטופן3.66.81.54

לסיכום

חומצות אמינו וקנאביס – קשה להגדיר את החשיבות של חומצות אמינו בגוף האדם, אנו חייבים אותן על מנת לקיים תהליכים פיסיולוגיים חיוניים להתפתחות חיים, בריאות והגנה על הגוף. צמח הקנאביס הוא הצמח בעל הערך הגבוה ביותר של חומצות אמינו וניתן למצוא בו את 9 חומצות האמינו החיוניות לקיומם של חיים, מחקרים מדעיים שנעשו בעשרות השנים האחרונות ממשיכים להמחיש את הערך הגבוה של חומצות האמינו לבריאות תקינה של הגוף בזכות צריכה של צמח הקנאביס בשל התפקידים הרחבים שאותן חומצות אמינו מבצעות בצמח הקנאביס עצמו.

בשנים האחרונות אנו זוכים לראות מספר הליכים רפואיים מניעים הרותמים את הערך הגבוה של חומצות האמינו בצמח הקנאביס, על מנת לטפל במגוון רחב של מחלות ולספק לגוף הגנה טובה יותר דרך הקשרים הנוצרים בין המערכת האנדוקניבואידית לגופנו.

לצמח הקנאביס סגולות רבות שניתן לייחס לערכן של חומצות האמינו בו, כמו למשל הסגולה לוויסות הדם באמצעות צמח הקנאביס, שקורת בזכות הערך הגבוה של חלבונים אשר מיוצרים מחומצות אמינו שנמצאות בצמח הקנאביס. ישנן עוד אין ספור דוגמאות לסגולות של צמח הקנאביס בזכות חומצות האמינו שהוא מכיל על כל חלקיו.

ניתן לשאר שבעתיד הקרוב נזכה לראות עוד ועוד פיתוחים של תרופות ותוספי תזונה אשר ירתמו את הערך הגבוה של חומצות אמינו חיוניות, בצמח הקנאביס על מנת לטפל בסימפטומים שונים ומגוונים לצד הספקת הגנה ושיפור תהליכים ביולוגים, דרך אותן חומצות אמינו.

חומצות אמינו וקנאביס

מקורות

1) http://www.phytopharmajournal.com/Vol3_Issue1_06.pdf

2) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29500810

3) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27859024

4) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28931275

5) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28758944

6) http://scalar.usc.edu/works/health-7/cannabis-seeds-are-the-powerhouse-of-good-health

7) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28804797

8) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30849392

9) http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/L-lysine

10) http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/L-histidine

11) http://www.youtube.com/watch?v=IlsBGXNxJYU

12) http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/L-valine

13) http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/L-methionine

14) http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/L-tryptophan

15) http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/l-isoleucine

ספרים:
1) Fats and Oils: The Complete Guide to Fats and Oils in Health and Nutrition Udo Erasmus, Alive Books 1986

2) Life and Energy: An Exploration of the Physical and Chemical Basis of Modern Biology. Isaac Asimov, Avon Books 1962

חומצות אמינו וקנאביס

Facebook
Twitter
ייעוץ והדרכה לחולים

עוד באותו נושא

הקסהידרוקנבינול HHC
CBD

הקסהידרוקנבינול HHC

הקסהידרוקנבינול HHC הקסהידרוקנבינול HHC- קניבואיד חדש שהצטרף לאחרונה לרשימת הקניבואידים החיוניים בצמח הקנאביס. צמח הקנאביס

קרא עוד »

כתיבת תגובה

תוסף חמשת השמנים
תוסף חמשת השמנים
ארכיונים
תוסף חמשת השמנים
תוסף חמשת השמנים