התנגשות בין תרופות – מה הולך עם מה ומה לא..

התנגשות בין תרופות, הטבה ושיפור בין תרופות וריבוי תרופות polypharmecy

התנגשות בין תרופות לכל מטבע שני צדדים, וכבר ידוע ומסתבר שגם בעולם הרפואה והתרופות לא הכל חד משמעי וגם כאשר הרופא מספק לנו טיפול מסוים יש לבחון את התמונה הרחבה באופן המדויק ביותר על מנת למנוע נזקים שאולי בכלל לא חשבנו עליהם, או לחילופין לשריין תועלת משילוב בין חומרים בטיפולים השונים.

התרגלנו לחפש ולתת מזור ותרופה לכל חולי או מכאוב שחווים חלילה במהלך החיים, תוחלת החיים הארוכה ובפרט של השנים האחרונות, הובילה לכך שעם הארכת גיל חיי האדם עלול לעלות מספר המחלות שקיימות אצלו, ולפיכך לריבוי רופאים המטפלים בחולה אחד בו זמנית, לרוב ללא קשר ממשי ביניהם, וללא מסירת אינפורמציה רציפה מאחד לשני לגבי מצבו הבריאותי של המטופל.

מחסור בצוות רפואי, עומסים בקופות החולים ועומס על הרופא האנושי, כל אלה תורמים אף הם לכך שהרופאים המטפלים לא מבצעים תשאול תרופתי מדויק ומעמיק דיו היכול למנוע התנגשות בין תרופות או לחילופין לייעל את פעילותן על-ידי תוספים מתאימים.

לעיתים, נטילתן של תרופות מסוימות יחד, ואפילו נטילת תוספי מזון, כגון: ויטמינים ומינרלים, יחד עם תרופות מסוימות, עלולים להפריע לפעילות התרופות או התוסף, ולעיתים זה עלול להיות אף מסוכן מאוד. לעומת זאת, במקרים אחרים, קיימים תוספים שעשויים דווקא לשפר ולהיטיב את פעולתה של תרופה אחרת שנצרכת יחד איתם.

בעולם המקצועי התנגשות בין תרופות, המכונה polypharmecy, מוגדרת כ:"שינוי בהשפעה של תרופה מסוימת כאשר היא ניתנת במקביל לתרופה אחרת", השינוי הזה עלול להתרחש כתוצאה של נטילה בו-זמנית של חומרים שונים באותו הכדור, נטילה צמודה של תרופות שונות באותה הארוחה, או נטילה של תרופות שונות אף באותו היום.

המדובר לא רק בצריכה במקביל של תרופות, אלא כפי שציינו אף של תוספי מזון, ואף אלכוהול וכדומה במקביל לתרופות או לתוספים אחרים, בישראל מצב של ריבוי תרופות מוגדר ממצב של נטילת תרופות או תוספי מזון וכו' מכמות של 8  תרופות/תוספים במקביל מעלה.

עתה נבחן מספר דוגמאות חשובות הן לשילובים שכדאי לעשות והן לשילובים שאין לעשות בין תרופות ותוספות מזון.

סיבים תזונתיים

כיום עם המודעות לתזונה נכונה, ולשיפור ולזירוז מערכת העיכול , בעיקר לאור אורח החיים הישבני הפחות פעיל שעדיין רווח בעולם, עלתה חשיבותם של הסיבים התזונתיים כמסוגלים להועיל בנושא הזה.

אולם, חשוב לדעת: שאין לקחת סיבים תזונתיים עם תרופות אחרות בו זמנית  וגם לא עם תוספים אחרים! יש לצרוך את הסיבים התזונתיים בארוחה נפרדת לגמרי מכל יתר הדברים.

מה הסיבה? הסיבים התזונתיים אינם מתעכלים בגופנו, אלא הם נכנסים ועוזבים את הגוף עם כל הפסולת שגופנו מפריש. לכן, אם ניקח תרופה או תוסף עם סיבים תזונתיים בו זמנית אזי הסיבים עלולים לספוח אותם אליהם וכך התרופה או התוסף כלל לא ייקלטו בגוף ולא ייספגו במקומות הנדרשים לכך.

לדוגמא אין לצרוך סיבים יחד עם סידן כי הם מעכבים את ספיגתו. הסיבים מכילים חומרים הנקראים פיטאטים שנקשרים לסידן ובכך מעכבים את ספיגתו. דוגמאות למכילי פיטאטים: חיטה מלאה, סויה ואפונה.

סידן

אין לצרוך תוספי סידן יחד עם מוצרי חלב באותה הסעודה משום שמוצרי החלב פוגמים בספיגת הסידן, מומלץ מאוד לא לצרוך סידן יחד עם מוצרי חלב כי הם מכילים בדרך כלל זרחן, שמפריע לספיגת הסידן בגוף. גם אלכוהול וקפאין מפריעים באופן דומה, מסתבר גם כי גופנו מתקשה להתמודד עם הרבה סידן,  ולכן עדיף לצרוך את הסידן בלילה כי אז בריחתו הכי גדולה מהגוף ונותרת בגופנו רק הכמות שהגוף מסוגל להתמודד עימה.

אנטיביוטיקה

אמנם האנטיביוטיקה פוגמת בפתוגנים, מחוללי המחלות, אולם היא גם פוגעת בפלורה שאלו החיידקים המועילים לגוף האדם שמצויים בעיקר במעי הגס במערכת העיכול.

תרופות לאוסטיאופורוזיס

תרופות הפועלות נגד אוסטיאופורוזיס מעכבות תהליכי הריסת עצם, לכן כן רצוי לקחת אותן עם ויטמין D  וגם סידן. זאת הואיל וסידן הוא הבסיס הבונה את העצם וויטמין D גורם לסידן להיספג בעצמות כראוי.

תוסף ברזל ותוסף אבץ

תוסף ברזל בעיקר חיוני לסובלים מאנמיה,  ואילו תוסף אבץ חיוני בעיקר נגד נשירת שיער ולחיזוק המערכת החיסונית, כאשר יש לצרוך את שניהם, אזי יש ליטול כל אחד מהם בארוחה אחרת.

כאשר נוטלים אותם יחד באותה הארוחה הם "מתחרים" על ספיגתם בגוף זה נגד זה, ולפיכך בסופו של דבר שניהם נספגים בצורה חלקית בלבד, כאשר לוקחים כל אחד מהם בנפרד הספיגה היא אופטימלית.

ברזל וסידן

ברזל וסידן מפריעים זה לזה בספיגתם בגופנו, לפיכך יש ליטול תוספים אלה בהפרש של לפחות שעתיים זה מזה.

נטילת סידן עם מזונות עתירים בסידן

מזונות עתירים בסידן מכילים גם אוקסלטים שמונעים מהסידן שבתוסף המזון להיספג בגופנו.

דוגמא למזונות עשירים באוקסלטים: תרד, פטרוזיליה, עלי מנגולד, כרישה ותות שדה.

תרופות להורדת כולסטרול

תרופות להורדת רמת כולסטרול בדם מבוססות לרוב על חומרים, כגון: סימבסטטין ואטוברסטטין, ולכן לא כדאי לקחת עם מיץ אשכוליות כי המיץ הזה מכיל חומר שמפריע לאנזים שמפרק את התרופה בכבד.

האם באמת מסוכן ליטול ויטמין D  עם סידן?

הרוחות סערו כנגד הועד המנהל של העמותה הישראלית לאוסטיאופרוזיס ומחלות עצם בעקבות מחקר שהצביע על סכנה מוגברת לאירוע מוחי בנטילת כדור שמשלב בתוכו יחדיו גם ויטמין D  וגם סידן, אינספור פניות צצו בדרישה לשנות את הטיפול שמכיל יחדיו ויטמין D  וסידן.

הנקודה המשמעותית היא שהמחקר ציין שכאשר סידן וויטמין D  אינם נלקחים יחד אין כל סיכון בדבר, אך השאלה המהותית שעולה היא מה הכוונה יחד? האם הבעיה שהם יחד באותו כדור או שיש גם בעיה שהם יחד באותה ארוחה? או נלקחים יחדיו אפילו באותו היום?

מבט פנימי של פרופסור צופיה איש שלום העלה טענה כי המחקר המדובר לא חידש הרבה יותר ממחקרים ישנים, זה כבר עלה בעבר ובשל אי דיוקים במחקר הזה לא ניתן להסתמך עליו.

לא נצפה כל קשר בין צריכת תוספי סידן או ויטמין D  למחלות לב וכלי דם. ייתכן ונמצא קשר בין צריכת סידן וויטמין D  לבין העלייה בסיכוי לאירועים מוחיים, בטיפול באוסטיאופרוזיס הן הטיפול בסידן והן הטיפול בויטמין D  חיוניים ביותר.

לכן, כדאי לצרוך כמה שיותר סידן ממזון דווקא, כגון: חלב, טחינה, שקדים וירקות ירוקים, ואת השאר בתוסף.

99% מהסידן נמצא בעצמות ובשיניים לכן הוא קריטי ואוסטיאופרוזיס מצריך טיפול דחוף. האנשים שסובלים בעיקר מחוסר סידן הם: מטופלי סטרואידים שמאיצים פירוק עצם ומאטים את בנייתה, טבעונים, רגישים ללקטוז שלא צורכים חלב בכלל וגם אלה האוכלים הרבה מלח מעלים בגופם את רמות הנתרן והוא גורם להגברת הפרשת הסידן בשתן.

פיקנוגינול מסייע עם B12  והקשר לבעיות קשב וריכוז

תוסף הפיקנוגינול מסייע לויטמין B12  וכן לחומצה פולית לעבור דרך המוח. אולם, במחקרים נצפו אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ריכוזים גבוהים מדי של B12  וחומצה פולית.

סיגריות וויטמין C

כל סיגריה מפרקת 125 מ"ג של ויטמין C , ולכן מעשן לא יוכל לקבל מספיק ויטמין C מתזונה בלבד.

ברזל לא עם אבץ, כן עם ויטמין C

אמרנו שברזל מתחרה עם אבץ על הספיגה, אולם ברזל ממש מצוין לצרוך יחד עם ויטמין C, זאת משום שויטמין C  מקדם ספיגה של ברזל. דוגמא לעתירי ויטמין C: מיץ תפוזים, עגבניות, עלים ירוקים וכדומה.

ויטמין B וקומפלקס אבץ

אלכוהול וסוכר גורמים לאיבוד רב של ויטמין B  וקומפלקס אבץ, לכן יש לצרוך אותם בנפרד מתוספי התזונה.

סטטינים המטפלים בכולסטרול גבוה

סטטינים המטפלים מצד אחד באיזון רמות כולסטרול גבוה, מצד שני הם מורידים את רמות אנזים Q10  בגוף, והוא חיוני למאזן אנרגיה תקין ולכלל פעילות הלב והמוח. לכן אין טעם לקחת תוסף שלו יחד עם סטטינים.

סותרי חומצת קיבה

סותרי חומצת קיבה, כגון: לוסק ואומפרדקס גורמים למחסור בויטמין B12, לכן יש לצרוך בנפרד.

תוספי תזונה למטופלי כימותרפיה

אנשים שמטופלים בכימותרפיה ובהקרנות אסור להם לצרוך נוגדי חמצון, כגון: ויטמין E, ויטמין C סלניום וגלוטן.
הטיפולים הכימותרפים וההקרנות גורמים להיווצרות של רדיקלים חפשיים ואם המטופל ייטול נוגדי חמצון שפועלים נגד הרדיקלים החפשיים אזי תנוטרל ההשפעה של הטיפול הכימי וההקרנות.
ההמלצה במקרה הזה תהיה: להפסיק את נטילת נוגדי החמצון יום לפני הטיפול הכימותרפי, ולהתחיל לקחת שוב כשבוע לאחר הטיפול, שכן הכימותרפיה פעילה בגוף לכמה ימים בלבד.

סידן ומגנזיום יחד לכיווץ שרירים תקין

אנשים שנוטלים תוסף סידן חייבים לצרוך גם תוסף מגנזיום! זאת כדי לשמור על יחס תקין ביניהם, שכן שניהם חשובים לשם מנגנון כיווץ שרירים תקין.

ויטמינים ואומגה 3

ויטמינים אשר מתמוססים בשמן: k,D,E,A  ושומני אומגה 3 – את כולם מומלץ לצרוך עם מזון שומני, שכן מזון זה מסייע להם להתמוסס.

חומצות אמינו

חשוב לקחת חומצות אמינו על קיבה ריקה ממזונות חלבוניים.

ויטמינים ממריצים

ויטמינים ממריצים, כגון: קומפלקס B וחומצה פולית מומלץ לקחת בבוקר עם אוכל. אבץ, סידן ומגנזיום עדיף לקחת לפני השינה, במספר דוגמאות למעלה ראינו איך חפיפה של לקיחת תרופות שונות בו זמנית עשויה לפגוע ביעילותם, אולם במצבי קיצון אי ההפרדה בלקיחת התרופות עלולה אף חלילה לסכן חיים!!

רפואה טבעית

Facebook
Twitter
ייעוץ והדרכה לחולים

עוד באותו נושא

חמשת השמנים לטיפול משלים בברונכיטיס ודלקת ריאות
רפואה טבעית

קורס תמציות

סדנא לריפוי עצמי והכנת תמציות צמחים קורס תמציות –  סדנא לריפוי עצמי ולתהליך מיצוי צמחים.

קרא עוד »

כתיבת תגובה

תוסף חמשת השמנים
תוסף חמשת השמנים
ארכיונים
תוסף חמשת השמנים
תוסף חמשת השמנים